lördag 28 december 2013

Mitt årsord för 2014

Monnah inspirerade mig att börja med årsord för första gången 2012. Då kopierade jag hennes LYFTA och la till EXTREMT KUL. Jag fyllde 50 och det var extremt kul och lyfta gjorde både med träningen, vikten och riktigt rejält när jag kastade mig utför det där berget på Haiti!

Årsorden för 2013, ZLATANERA och JAG KAN har som jag tidigare skrivit varit magiska för mig och kanske det första året när jag på riktigt lät orden visa riktningen. De har hjälpt mig att öppna upp för livet! Det är nog också det året jag tagit min livsstilsförändringsresa till nya höjder. Jag är galet stolt över mig själv och otroligt tacksam att jag enträget fortsätter. Den resan tar aldrig slut utan blir en del av mitt sätt att leva. Träning har positionerat sig som en viktig del i mitt liv och det släpper jag aldrig.

Lite svårare var det att välja ord för 2014.  Jag tycker alla som också hakat på "årsordandet" hittar så bra ord. Låt orden komma till dig sa Monnah... Jag bestämde mig för att utmana mig lite mer och bara ha ett ord detta år. Så jag väntade och helt plötsligt stod det klart vilket ord som ska få visa mig riktningen för 2014. Ordet är VÄLJA.

Vi utsätts för eller har förmånen att välja flera gånger varje dag både i stort och i smått. Allt kan vi inte välja, men jag väljer att fokusera på det jag kan påverka.

Att genomföra ett val, att bestämma sig för ett alternativ, att utse, att ta ut, rösta på - det är att välja. Man kan välja ut, välja om, välja på nytt och man kan välja bort.

Jag vill fokusera på att välja och därmed också prioritera sådant som är viktigt för mig, som berikar mig och hjälper mig att utvecklas som person och att på så vis vara mer hälsosam. Att vara hälsosam har blivit väldigt viktigt i mitt liv och för mig innebär det att ha en balans mellan en hälsosam kropp, en hälsosam själ och en hälsosam ande.

Jag vill välja den väg som är bäst för mig, välja om, eller välja på nytt att fortsätta med det som jag märker fungerar bra för mig. Att välja innebär också att våga välja bort det som inte är bra. Det kan vara allt från saker jag gör som inte är bra för mig, eller att mer fokusera på vad jag vill och välja bort det jag inte vill ,till att välja bort relationer som är mindre hälsosamma.

Att medvetet välja tror jag blir hur bra som helst.

Jag läste någonstans att utan planering är vilja bara en önskan, så att välja blir en del av min plan mot att vara mera hälsosam.

Så med förväntan ser jag fram emot 2014, mitt "attväljaår"!

5 kommentarer:

  1. Ååååå, vilket bra ord! Så enkelt men med så många innebörder. Jag är alldeles imponerad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anja! Jag tycker att det ska bli jätte spännande att ta mig an det ordet! Vad har du valt för ord?

      Radera
  2. Tack fru O, vad roligt!!! Stor kram till dig!

    SvaraRadera
  3. Jag är så glad att du verkligen har tagit dig till det här sättet att tänka. Själv tänker jag att det hade varit roligt om alla gjorde det, men vi är ju så olika alla och bara för att något funkar för mig behöver det inte funka för någon annan. Välja är ett kraftfullt ord, ett ord som innebär att du tar kommandot. Det är fasligt smart. Givande tror jag. Det här blir ett toppenår du, fru H. Stor kram!

    SvaraRadera