måndag 31 december 2012

Mina "årsord" för 2013

Jag får säga tack och hej till 2012 års LYFTA och EXTREMT KUL! Nu står 2013 för dörren. Det känns alltid lite spännande att ha ett helt nytt år framför sig.  Lite svårt har jag haft att välja nya ord måste jag erkänna. Måste man ha årsord? Klart man inte måste, men för mig har det fungerat hur bra som helst.  Klart mycket bättre än att sätta upp nyårslöften om att jag ska banta och börja träna osv. Ett vinnande koncept  för mig, som jag tänker hålla i! Orden ger mig en riktning att jobba mot! Tack till Monnah för den inspirationen!

Mina ord för 2013 blir:
  • ZLATANERA!
  • JAG KAN!
Ordet zlatanera kom med i språkrådets nyordlista för 2012 och det passar mig utmärkt! Lite nytänk till ett nytt år helt enkelt!!! Zlatanera betyder bl a att "klara något med kraft".  Det är ett ord jag kan applicera på många sätt. Jag tänker inte springa maraton eller så, men jag vill fortsätta att utmana mig själv på flera områden och då känns zlatanera som ett perfekt ord! En utmaning är t ex att hålla i den livstilsförändring jag gjort och håller på med. Att inte ge upp! Att inte bli bekväm utan att fortsätta utvecklas och en hel massa mer!

Sedan tycker jag Zlatan är fantastisk! Den killen går helt sin egen väg och han är magisk i det han gör! Han kan få hela världen att häpna. Han gör ofta något helt oväntat och det inspirerar mig! Tänk bara cykelsparksmålet mot England! För mig räcker det att häpna, förvåna och överaska mig själv! Dessutom ligger det mycket pannben i ordet, kanske är det därför jag valt det. Att zlatanera tänker jag hålla på med hela 2013!

Jag kan - det behöver jag påminna mig om precis hela tiden! Dessutom kan jag mycket mer än vad jag själv förstår! Jag kan en hel massa, men jag gör det på mitt sätt och det tänker jag fortsätta med!

Jag tror att 2013 blir som alla andra år, dvs ett år med både svårigheter och glädjeämnen, precis som livet är mest! Om jag fyller på så mycket jag kan på mitt måbrakonto, så har jag resurser att ta av när livet känns tyngre tänker jag!

Marathonmia säger så många kloka saker bl. a har hon sagt: uppförsbackar är bara upp och nervända nerförsbackar! Så ska jag försöka tänka mer!

Jag tror 2013 kommer att bli hur bra som helst! Gott nytt år!

3 kommentarer:

  1. Bra ord!! Alltså, zlatanera är till och med briljant! Fast utan Jag Kan blir Zlatanera kraftlöst, så tänk vilken bra kombination... Nu önskar jag dig ett fantastiskt 2013. Du är ju så cool! Tack för att du lyfter mig. :)

    SvaraRadera
  2. Tack själv finaste Monnah!!! Så härligt att vi kan lyfta varandra så här på varsin sida om jordklotet!!!

    SvaraRadera
  3. Haha, "Zlatanera" passar perfekt. Hade aldrig hört det, men ska själv börja leva efter det i den mån jag kan. Kram!

    SvaraRadera